Un article de Alem Surre-Garcia dins La Setmana numèro 965, abril de 2014. Per l'autor, fàcia a la resurgéncia nacionalista, los occitans pòdon tornar trobar lors valors ancianas per lor creativitat.

La convivéncia e la dissidéncia

Lo Carnaval de Tolosa del 4 d'abrial [de 2014] es estat una vertadièra capitada : doblament de la participacion respècte a l'an passat, quicòm coma 80 000 personas per carrièra. Lo caractèr intercultural, intergeneracional e interbarrial d'aqueste carnaval, sa joinesa e sa creativitat son a metre al benefici de la cultura occitana qu'i èra plan representada dins son aspècte tan tradicional (lo polin de Pesenàs) coma modèrne (las Calandretas). Cal pas oblidar pr'aquò lo revèrs d'aquela jornada amb la manifestacion pro violenta de l'extrèma drecha, plaça del Capitòli, a caras veladas : « Nous sommes là parce nous sommes chez nous, parce que cette terre est à nous », foguèt lor declaracion màger (La Dépêche del 06/04/2014).

Lo Front National representa en fach sonque la part vesedoira de l'icebèrg nacionalista francés. Devèm analizar a la fina sa pujada en tèrra occitana e reconéisser primièr que lo terren « miègjornal » s'avèra pro favorable. Las rasons son complèxas, a l'encòp economicas, culturalas, societalas e ideologicas. I a una desculturacion lingüistica e culturala (una miègjornalitat redusida a l'anecdòta). I a la subrevalorizacion de l'identitat aquesida, la francesa... adesion sens condicions a çò que nommi « la Teocracia republicana ». I a la crisi de l'agricultura tradicionala (suicidis de païsans), pèrda de la diversitat industriala e promocion de la mono-industria toristica. I a l'immigracion importanta pènegra encara pro nostalgica de « l'Algérie française ». Notam tanben lo tropisme solar : immigracion nordenca rica, sovent vièlha, socitosa de securitat, e que ven enfortir lo vielhiment de la populacion. I a enfin lo substrat felibrenc de la « Petite Patrie » al servici exclusiu de la « Grande Patrie », substrat maurrassian del « Nacionalisme intégral » e substrat pojadista.

La deperdicion de substància ligada al sentit d'una pèrda d'influéncia francesa dins lo mond, explica lo replec general al dintre de frontièras renfortidas e la malfisança, e mai l'ostilitat envèrs l'alteritat : Anglò-saxons, Euròpa, Alemanha, Ròms, Arabis, Josieus, Turcs emai Catalans, aquí la tièra dels bocs emissaris. Lo passatge de Lemòtges (lo brèç dels Trobadors) a la drecha, aquel de Villers-Cotterets a l'extrèma drecha e lo fach que l'Estat s'endralha dins un procediment de re-nacionalizacion abrivat, son mai que d'anecdòtas. Es ora de se despegar d'una tala ideologia mortinèla.

Los obratges de Felip Martel (Les Félibres et leur temps) e de Francesca Zantedeschi (Une langue en quête de nation) nos permeton de plan comprendre la mecanica de la despossession e cossí se desplega la martelada ideologica. Sèm assabentats.

D'aquí l'importància de mestrejar las articulacions entre l'interior e l'exterior, çò que los Trobadors disián « lo çai e lo lai », e de fargar un malhum alargat e operacional. Podèm pas res esperar de França sola. Las quichadas al dintre son d'aitant mai eficientas se s'apièjan sus de quichadas exterioras (Euròpa, Unesco, internet).

Lo mitan associatiu occitan e subretot la creacion musicala contemperanèa, de Niça a Pau, an dobèrt un fum de camins : Catalonha, Aragon, Irlanda, Granda Bretanha, Israèl, Alemanha, Ongria, Argeria, Marròc, Palestina, Pèrsia, Brasil, Chile, etc. Lo concèpte de Convivéncia (lo biais de viure amassa dins lo respièch de l'alteritat, en se e fòra de se, en tota egalitat) es a s'espandir, çò que lo nacionalisme franco-francés pòt pas encapar.

Camins de creacion, camins de dissidéncia ? A l'Ostal de La poesia de Nòva Yòrk, al mes de novembre passat, lo public aplaudiguèt calorosament la prestacion occitano-americana NY'Òc Trobadors e aquela formulacion : « Occitània es una creacion contemporanèa » !

Alem Surre-Garcia


Sus la Cançon de Santa Fe

Letrina Cançon de Santa Fe

Un article de la revista La Cigalo Narbouneso (abril de 1927, pagina 49). Autor : P. Albarel. L'ortografia del tèxt es estada corregida.

Sul libre 'Déodat Roché « le Tisserand des Catharisme »'

Déodat Roché « le Tisserand des Catharisme »

Sul libre de Jean-Philippe Audouy Déodat Roché « le Tisserand des Catharisme » una critica de Sèrgi Viaule.

Votacion del Parlament Europèu per melhorar la mobilitat electrica

Lògo recarga electrica

A la debuta del mes de julhet de 2023 lo Parlament Europèu votèt per l'adopcion de règlas novèlas per fin de far créisser lo nombre de las estacions que permeton de recargar los veïculs electrics. Las novèlas disposicions preveson tanben de ne facilitar l'usatge.

Robèrt Lafont : critica del libre de Renat Nelli 'Le Roman de Flamenca' (1966)

Roman de Flamenca - Nelli

En 1966, Renat Nelli publicava lo libre Le Roman de Flamenca. Robèrt Lafont dins la revista Viure numèro 6 ne fasiá la critica.

Musica : Lo jai

Lo Jai - Musica Lemosina

En 1982 sortissiá lo disc de musicas tradicionalas del Lemosin del grop Lo Jai